Trudne pojęcia – ubezpieczenie utraty dochodu
OKRES ODSZKODOWAWCZY
w przypadku ubezpieczenia od utraty dochodu okres odszkodowawczy wynosi 24 miesiące. Oznacza to, że – niezależnie od tego, czy okres trwania umowy już się skończył – można pobierać odszkodowanie przez maksymalnie 24 miesiące. Może być tak, że mimo końca terminu ubezpieczenia, osoba nim objęta wciąż przebywa w szpitalu, choruje czy dochodzi do siebie po wypadku, w związku z czym nie może pracować zawodowo. W takiej sytuacji ubezpieczyciel ma obowiązek wciąż wypłacać odszkodowanie mimo upływu 12 miesięcy od zawarcia polisy.
OKRES WYCZEKIWANIA
to czas, po którym ubezpieczyciel zacznie wypłacać odszkodowanie. W przypadku Nieszczęśliwego wypadku jest to 14 dni, przy Chorobie – 21 dni. Oznacza to, że kolejno 15-stego i 22-iego dnia niezdolności do pracy ubezpieczyciel zacznie wypłacać odszkodowanie osobie objętej polisą.
KLASA RYZYKA ZAWODOWEGO
nazywa się tak kategorie wyznaczone przez ubezpieczyciela, zgodnie z którymi ocenia on, czy konkretna osoba może skorzystać z oferty ubezpieczenia. W przypadku ubezpieczenia od utraty dochodu jest to tak zwana klasa I, czyli wyłącznie osoby wykonujące pracę o charakterze biurowym, umysłowym lub zarządczym oraz osoby niepracujące.
CAŁKOWITA OKRESOWA NIEZDOLNOŚĆ DO PRACY
to stan, w którym ubezpieczony nie jest w stanie wykonywać swojego zawodu, a stan ten rozpoczyna się w przeciągu 12 miesięcy od Nieszczęśliwego wypadku lub daty ujawnienia się Choroby. Jednocześnie stan ubezpieczonego musi mieć szansę na poprawę w świetle aktualnej wiedzy medycznej. A więc osoba ubezpieczona musi mieć perspektywę wyzdrowienia i dojścia do siebie na tyle, by możliwy był powrót do pracy w zawodzie.